سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه خرما در کالیفرنیا

تاریخچه خرما در کالیفرنیای جنوبی

افرادی که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می کنند اگر چشمانشان را ببندند و منظره عادی کالیفرنیا را تصور کنند در یکی ویا چند عدد از تصاویری که در ذهنشان نقش می بندد تصویر نخل خرما وجود خواهد داشت . با وجود تنوع و وجود داشتن در همه جای لوس آنجلس تنها گونه خرما که Washingtonia filifera  نام دارد بومی کالیفرنیا است. سایر گونه های خرما در لس آنجلس که در بسیاری از بلوارهای این شهر دیده می شوند وارداتی هستند.

درخت های خرما بومی کالیفرنیا بسیار دورتر از لوس آنجلس، در صحرای کولورادو رشد می کنند. چندین قرن پیش از این که رطب به خاطر ارزش کشاورزی اش کشت شود، هندی های کاهوییلا نخل های Washingtonia filifera را به عنوان یک منبع طبیعی جهت تغذیه و بافتن برگ ها و تبدیل آنها به سبد و ساختن سقف استفاده می کردند.

مبلغین مذهبی قرن هجدهم در کالیفرنیا اولین درختان خرما را شاید برای اشاره به درختان کتاب مقدس به شکل زینتی کاشتند. در آن زمان رطب نه به عنوان میوه قابل عرضه در بازار بلکه تنها به عنوان یک درخت زینتی کاشته می شد.

 

علی رغم این که درختان خرما حمایت متعصبانه ای از طرف مردم مانند حمایتی که از درختان اکالیپتوس می کردند نداشتند اما به سرعت در سراسر لس آنجلس ظاهر شدند.

 

 سال 1930 شاهد تلاشی هماهنگ به منظور کاشت درختان خرما در لس آنجلس بود. در پاسادنا درختان رطب در هر صد قدم در طول بلوار کولورادو کاشته شدند و باعث شدند که این شاهراه به خیابان هزار نخل تغییر  نام دهد. در ونیز (بخشی در کالیفرنیا) علاقه مندان به باغبانی به منظور جشن گرفتن دویستمین سالگرد اولین رئیس جمهور 200 راس رطب کاشتند. نیویورک تایمز هم معمولا مقالاتی در ستایش نخل ها چاپ می کرد و آنها را درختان خرمای جادویی می نامید.

 

تنها در سال 1931 بخش جنگلداری لس آنجلس بیش از 25000 نخل خرما کاشت که هنوز بسیاری از آنها در بلوار شهر در اهتزاز هستند. این تلاش در سطح وسیع برای کاشت نخل رطب توسط گلن هال اولین رئیس جنگلداری شهر صورت گرفت که از آن به عنوان یک پروژه زیباسازی برای بازی های المپیک 1932 یاد می شود. ولی پروژه کاشت درختان رطب در تحت تاثیر قرار دادن ورزشکاران خارجی نقش کمتری از آنچه که انتظار می رفت ایفا کرد. در عوض نقش مهمی در به سر کار رفتن افراد بیکار داشت، یک پروژه با بودجه 100 هزار دلاری که تعداد 40000 نخل طی آن کاشته شد. این پروژه خود بخشی از پروژه ای بسیار برزگتر برای اشتغالزایی با بودجه 5 میلیون دلاری بود. در مارس 1931 تعداد 400 نفر مرد بیکار برای کاشتن درخت خرما در طول 150 مایل از بلوار به سر کار رفتند. در آن زمان هزینه هر درخت 3.6 دلار بود و هر نخل از نخل دیگر بین 40 تا 50 فوت فاصله داشت.

 

امروز بسیاری از درختان خرمایی که در 1930 کاشته شدند ، به پایان عمر طبیعیشان نزدیک می شوند. اداره آب و برق لس آنجلس اعلام کرده است که درختان خرمایی که می میرند نباید جز با نخل های خرمایی که با آب و هوای نیمه خشک آداخته هستند و آب کمتری نیاز دارند و سایه بیشتری دارند جایگزین شوند.